Новатори професійного навчання

У новому професійному журналі “Охорона праці та пожежна безпека” №1/2011 вийшла стаття про Навчальний центр «Новатор»/

Новатори професійного навчання

Навчальний центр «Новатор» за результатами Національного бізнес-рейтингу України 2008–2009 р. визнаний лідером галузі основних видів діяльності «Освіта дорослих та інші види освіти», «Професійно-технічна освіта». На запитання нашого журналу про діяльність центру та тенденції розвитку ринку послуг навчання відповідає заступник директора Навчального центру «Новатор» Олена ЛЯХ.

- Олене Миколаївно, розкажіть про роботу вашого центру.

— Навчальний центр «Новатор» було створено 2002 року. Сьогодні це кілька підприємств, які безпосередньо займаються навчанням, а також електротехнічна лабораторія, лабораторія зварювання та санітарно-промислова лабораторія з атестації робочих місць. Основна ж діяльність «Новатора» — це навчання з охорони праці (ІТР та працівників, зайнятих на роботах підвищеної небезпеки), пожежної безпеки, професійне навчання.

- Розкажіть докладніше про ваш основний вид діяльності — навчання.

— Я не перераховуватиму всіх Правил (НПАОП), які затребувані нашими замовниками і за якими ми ведемо навчання, — їх кілька десятків. Назву основні. Це загальні питання охорони праці, котлонагляд, електробезпека, охорона праці при організації робіт на висоті, при роботах з газом, вивчення законодавчих та нормативних актів, галузевих інструкцій з технічної та безпечної експлуатації конструкцій, будівель та споруд.

Працюючи тривалий час у секторі професійного навчання, ми гостро відчуваємо потребу спеціалістів у відповідних знаннях та з урахуванням цієї потреби вибудовуємо свої навчальні курси. Готуємо ми робітників дев'яти масових професій, причому без відриву від виробництва. До речі, всі ці професії характеризуються шкідливими та небезпечними умовами праці. Ми ведемо навчання операторів котельні, стропальників, машиністів кранів. А в лабораторії зварювання не лише навчають професій газозварювальника, електрозварювальника, газорізача, а й проводять атестацію за цими професіями.

Окремо хочу сказати про навчання висотників та висотників-верхолазів. Щоб кваліфіковано та професійно вести цей напрямок, наш Центр закупив спеціальне обладнання, ми також збудували дві вишки для проведення практичних занять. Тож наші слухачі-верхолази проходять навчання в умовах, максимально наближених до реальних.

Щодо спеціального навчання з питань охорони праці за професіями, то ми пропонуємо навчання за всіма затребуваними на ринку праці напрямами. Це машиніст компресорних установок, оператор АЗС, машиніст підйомника, монтажник сталевих та залізобетонних конструкцій тощо.

До речі, ми практикуємо кілька варіантів складання іспитів слухачами: за квитками, за тестами, за програмою «Протік», за модульною системою. Два останні варіанти припускають не лише здачу заліків, а й навчання.

- Чи Центр веде навчання з питань пожежної безпеки?

— Так, це теж один із основних напрямків діяльності «Новатора» – навчання з пожежної безпеки для ІТП та спеціальне навчання з пожбезпеки (ПТМ) для робітників.

- Чи ваші слухачі отримують у процесі навчання практичні навички?

– Звичайно, ми вважаємо практичний аспект навчання надзвичайно важливим. Адже знання, які ми даємо у навчальному курсі, мають теоретичний характер — так передбачено програмами. А ось практично використати, скажімо, той самий вогнегасник можуть далеко не всі. Пам'ятаєте, як у Гете: «Суха теорія, мій друже, але дерево життя пишно зеленіє»? Тому ми пропонуємо слухачам спеціальні тренінги «Гасіння вогнища пожежі первинними засобами пожежогасіння» та «Організація евакуації людей при виникненні надзвичайної ситуації».

А зараз я відкрию вам секрет. У практичному навчанні ми завершуємо реалізацію одного цікавого проекту. З його впровадженням кожен слухач зможе спробувати погасити вогнище загоряння, але не справжнім вогнегасником, а спеціальною мультимедійною іграшкою, яка повторює роботу приведеного в бойову готовність вогнегасника. Та й осередок загоряння буде не справжнім, а зимитованим. Це як навчання льотчиків на тренажерах перед тим, як їх допускають до самостійних польотів. У чому тут плюс? У тому, що навчання можна проводити практично в будь-якому місці, оскільки немає відкритого вогню, і багаторазово, адже електронний вогнегасник не вимагає дорогої перезарядки.

- Хто викладає у «Новаторі»?

— Як правило, заняття проводять штатні викладачі, що набагато краще для навчального процесу. Це висококваліфіковані спеціалісти, автори навчальних стандартів, програм, посібників. З кожного предмета є конспекти занять, презентації, фільми, мультфільми, які показують слухачам під час занять. Підсумки діяльності кожного педагога підбиває методичне об'єднання Центру не рідше одного разу на квартал.

Крім того, всі наші викладачі — справжні фанати своєї справи, як і личить педагогам.

- Звідки приходять до вашого центру слухачі?

— Серед наших замовників — провідні національні та міжнародні компанії. При цьому ми не обмежуємось лише київськими підприємствами. Щоб охопити навчанням іногородніх замовників, проводимо виїзні заняття на всій території України. Минулої осені ми організували та успішно провели у Ялті навчальний семінар для фахівців з охорони праці підприємств України. На прикладі цього семінару ми наочно побачили, наскільки важливо для професійної успішності наших слухачів створення та культивування особливого корпоративного духу, – і створили Клуб спеціалістів з охорони праці. Також ми проводимо щорічний Конкурс для інженерів з охорони праці «Збережемо життя».

- Нещодавно на одному київському підприємстві мені показали брошуру, видану «Новатором». Виходить, центр веде видавничу діяльність?

— Так, логіка навчального процесу змушує нас активно займатись видавничою діяльністю. За кожним нашим навчальним курсом ми видаємо методичну брошуру, яку отримує слухач. У листопаді минулого року побачили світ дві нові методички: курси лекцій з охорони праці та з питань безпеки виробництва в теплових мережах. На початку 2011 року буде випущено ще дві посібники: для операторів АЗС та висотників-верхолазів.

- Офіс «Новатора» розташований на 25 поверсі житлової будівлі. Як ви вирішуєте питання безпеки праці вашого персоналу?

— Щоб не опинитися у відомій ситуації «шевця без чобіт», ми приділяємо особливу увагу забезпеченню безпеки навчального процесу, наших слухачів та співробітників. Усі члени колективу досконало володіють прийомами долікарської медичної допомоги. У Центрі регулярно проводяться навчання з екстреної евакуації із приміщень. Під час першої такої навчальної тривоги наші люди спускалися пішки сходами з 25 поверху і на 15-му вперлися в замкнені ґрати… Страшно уявити, що було б із нами у разі реальної пожежі. Думаю, не важко уявити, як пройшла після цих навчань зустріч директора нашого Центру з власником будівлі! Зрозуміло, ґрати на сходах він прибрав негайно.

На завершення нашої бесіди, користуючись нагодою, хочу побажати читачам журналу та його співробітникам здоров'я та успіхів у праці.

Інтерв'ю вів

Сергій Пономарьов

Фото Людмили Олефіренко